Calibrating social theories of digital technology based on Japanʼs COVID-19 response: surveillance capitalism and cyber civilization
Description
Digital technology during the COVID-19 pandemic arguably did not live up to the high expectations placed on it. In hindsight, this gap allows us to refine our understanding of how to use it effectively in the future. Japan’s response is particularly interesting, as it diverged from other East Asian countries like South Korea and China in both key metrics and the type of digital technology employed. Given its underperformance in the first year, Japan was prominently suggested in February 2021 to emulate other countries in the Asia-Pacific and pursue a zero covid strategy. Two different justifications for the supposed superiority of the elimination strategy at that time can be identified: epidemiological efficacy and rationality. That these arguments appeared convincing but ultimately proved untenable can be explained from Shoshana Zuboff’s perspective of surveillance capitalism, which criticizes the predominance of social physics. In contrast, Japan’s aerosol and droplet simulations on the supercomputer Fugaku helped devise countermeasures that did not aim for elimination. Jiro Kokuryo’s theory of cyber civilization helps to understand how these measures related to the idea of trust. Accounting for the importance of self-restraint (jishuku) in Japan’s response can serve to further develop this theory.
COVID-19パンデミック時のデジタル技術は、大きな期待に応えなかった。これにより、今後のデジタル技術活用方法の理解が深まる。日本の対策は特に興味深く、指標のパフォーマンスの面でも技術の面でも韓国や中国と異なっていた。 初年度の不振により、2021年2月に日本はアジア太平洋諸国を見習い、ゼロコロナ戦略を追求する提案がなされた。当時、排除戦略の優位性は、疫学的有効性と合理性で正当化されていた。 これらの主張は説得力があったものの、最終的には通用しなかったことも、ショーシャナ・ズボフの監視資本主義の観点から、正当でない社会物理学の影響力で説明できる。対照的に、日本のスパコン「富岳」を活用した飛沫・エアロゾルシミュレーションは、排除を目的としない対策に役立った。國領二郎のサイバー文明論は、これらの対策と信頼の関連性を理解するのに有用であり、自粛の重要性を考慮することは理論のさらなる発展に資する。